تولید انرژی پاک با گداخت هسته ای
فیزیک ، لیزر و پلاسما
«اگر کسی احساس کند که هرگز در زندگی دچار اشتباه نشده، این بدان معنی است که هرگز به دنبال چیزهای تازه در زندگیش نبوده است.»-آلبرت اینشتین
 مصاحبه  خبرگزاری مهر با رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در تاریخ  سه شنبه 19 مرداد 1389
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمود قرآن نویس در نشست خبری امروز سه شنبه تامین انرژی منابع پایدار و پاک را از چالشهای دنیا دانست و افزود: امروز بحران انرژی به حدی است که نفت تا 20 سال آینده و گاز تا 40 سال آینده می تواند نیازهای بشر را تامین کند از این رو کشورهای دنیا به سمت تامین انرژی از منابعی رفته اند که مقرون به صرفه باشد و آلودگی های رادیواکتیو نداشته باشد.

وی یکی از منابع را گداخت یا همجوشی هسته ای (فیوژن) نام برد و افزود: در نیروگاههای اتمی پس از غنی سازی اورانیوم آن را داخل لوله های سربی وارد می کنند و با بمباران ذرات پر انرژی نوترون که بر اثر این بمباران هسته اتم شکافته می شود الکتریسیته تولید می شود اما در فرآیند همجوشی هسته ای هسته های سبک مانند هیدروژن، دوتریوم و تریتیوم با یکدیگر همجوشی داده شده و هسته های سنگین تر مقداری انرژی تولید می کنند.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد پروسه نیروگاه های اتمی را فرایندی پیچیده و پر هزینه توصیف کرد و ادامه داد: از این رو محققان دنیا در پی اجرایی کردن روش شکافت هسته ای به عنوان روش جایگزین هستند برای این منظور در پی تولید نمونه ای از خورشید بر روی زمین هستند.

وی در این باره توضیح داد: در خورشید هسته های هیدروژن بر اثر فشار و دمای بالا به هم جوش می خورند که بر اثر واکنش جوش هسته ای، مقداری جرم از بین می رود در نتیجه تولید حرارت و دما می کند. در صورت موفقیت بشر در تولید خورشید بر روی زمین با همان درجه حرارت، می توان به منابع انرژی پاک و پایدار دست یافت.

قرآن نویس با اشاره به فعالیتهای تحقیقاتی کشورهای اروپایی یادآور شد: این کشورها با استفاده از این روش موفق شدند که برای چند ثانیه الکتریسیته تولید کنند اجرای این پروژه بسیار هزینه بر است از این رو پروژه ای به نام "ایتر" (ETER) راکتور "گرما هسته ای فیوژن" تعریف شد که در آن کشورهای اروپایی، روسیه، کروه جنوبی، ژاپن، هند و اخیرا قزاقستان مشارکت دارند. هدف این گروه ساخت راکتور اولیه برای این طرح تا 15 سال آینده است.

به گفته قرآن نویس با 100 ثانیه گداخت هسته ای می توان 500 مگاوات برق تولید کرد.

تولید انرژی پاک بدون استفاده از رادیواکتیو با همجوشی هسته ای

مسئول کمیته علمی تخصصی فیزیک نوین به فعالیتهای مرکز فیزیک پلاسمای واحد علوم تحقیقات در زمینه جوش هسته ای اشاره و خاطرنشان کرد: ایران از گذشته با روش شکافت هسته ای آشنا بوده است ولی تاکنون نتوانسته از این فناوری تولید برق کند که امیدواریم با راه اندازی نیروگاه بوشهر به این مهم دست یابیم.

وی به اجرای پروژه جوش هسته ای در مرکز فیزیک پلاسمای واحد علوم تحقیقات اشاره کرد و ادامه داد: طی اجرای پروژه ای در زمینه جوش هسته ای توانستیم با استفاده از "برم و هیدروژن" عمل جوش را بدون رادیواکتیو انجام دهیم.

قرآن نویس با بیان اینکه راکتور مورد نیاز این پروژه از خارج خریداری شد اضافه کرد: برای اینکه فعالیتهای این مرکز در سطح بین المللی مشکل ساز نشود، فعالیتهای این مرکز با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی و طرح گداخت هسته ای با همکاری کشورهای استرالیا، چین و آمریکا اجرایی شد.

گداخت هسته ای با روش لیزر

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات از اجرای تحقیقاتی در زمیه جوش هسته ای به وسیله لیزر خبر داد و گفت: همزمان با اجرای پروژه جوش هسته ای با استفاده از پلاسما در این مرکز، تحقیقاتی را در زمینه "فیوژن" (گداخت هسته ای به وسیله لیزر) آغاز کردیم.

وی افزود: همکاری های علمی در بعد تئوری این پروژه با دانشگاه های آمریکا و استرالیا انجام شد.

قرآن نویس با تاکید بر اینکه اجرای این پروژه نیاز به لیزرهای قوی دارد اظهار داشت: در این راستا مذاکراتی با دانشگاه اوزاکای ژاپن برای ساخت این لیزر شد.

به گفته وی اجرای این پروژه ها می تواند ما را در تولید انرژی پاک بودن استفاده از رادیو اکتیویته یاری کند.

ضرورت تعریف پروژه های کلان در زمینه جوش هسته ای

قرآن نویس با تاکید بر اینکه اجرای پروژه های هسته ای به بودجه های کلانی نیاز دارد اظهار داشت: پروژه هایی که در زمینه جوش هسته ای اجرایی می شود بر روی راکتورهای کوچک است از این لازم است تا مسئولان سازمان انرژی اتمی با همکاری این مرکز گروه تحقیقاتی را تشکیل دهد و در این زمینه پروژه های ملی را تعریف و اجرایی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در خاورمیانه ایران تنها کشوری است که موفق به دستیابی به تولید انرژی از روش گداخت هسته ای شده است گفت: محققان این مرکز تا سال 2009 حدود 60 مقاله در مجلات ISI منتشر کردند و نام مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما نیز در لیست آژانس بین المللی در زمینه جوش هسته ای آمده است از این رو لازم است تا با مشارکت سایر دستگاهها این پروژه را اجرایی کنیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 21 فروردين 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 165
بازدید کل : 9848
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1